علایم مزاجهای چهارگانه و انتخاب غذا.حجامت.زالو درمانی.

اموزشی و بهداشتی و سلامتی

 

مزاج شناسی ازدواج                               

 

   "ابتدا ببین مزاجت چیست، بعد در تغذیه تدبیر کن"
                                                                        امام هشتم(ع)
   حضرت امیر (ع) در خطبه یک نهج البلاغه می فرمایند: " خداوند انسان را مخلوطی از رنگ‏های گوناگون، و چیزهای همانند و سازگار، و نیروهای متضادّ، و اخلاط و مزاج‏های گوناگون، گرمی، سردی، تری، و خشکی قرار داد. "   مزاج چیست و چه ضرورتی دارد که ائمه(ع) در مورد آن صحبت فرموده اند!
   همانطور که ملاحظه می فرمایید "مزاج شناسی" یکی از مباحث مهم در "طب اسلامی-سنتی" ما است.
   عدم اطلاع از مزاج، فست فودها، مواد غذایی ناسالم و عادات غذایی نادرست دست به دست هم داده اند و نه تنها جامعه ما بلکه تمام مردم دنیا را از تعادل مزاج خارج نموده است بطوری که مردم با بیماری های جسمی و از همه مهمتر روحی و روانی دست و پنجه نرم می کنند.
   مزاج های گوناگون هر کدام غذاهای خاص خود را می طلبد و در بعد روانی نیز هرکدام خصوصیات رفتاری خاص خود را دارد. ما در ذیل به بعضی از بازتاب های روانی و رفتاری در افراد صفراوی اشاره می کنیم:
1- دارای استعداد خشونت و بدخلقی، 2- پائیز و زمستان را دوست دارند، 3- گاهی با اراده، گاهی سست، 4- گاهی پرانرژی گاهی کم انرژی، 5- دارای استعداد معنوی به صورت مقطعی، 6- تند و تیز و بی قرار، 7- پرخاشگر، 8- ناآرام و دودل، 9- گاهاً باعث رنجش دیگران می شود. 10- تیزبین و دقیق در برخی ابعاد، 11- مقید به اصول، منظم و حساس، 12- آینده نگر و گاهاً خیالباف و دقیق در تصمیم گیری، 13- حاضرجواب و باهوش، 14- گاهاً سخاوتمند، 15- میل بالای جنسی و توان جنسی متغیر، 16- پرحرف.
   نکته مهم درباره سازگاری افراد مختلف با مزاج های متفاوت از هم با یکدیگر است که اوج آن در سازگاری بین زن و شوهر خودش را نشان می دهد. عدم شناخت زوجین از مزاج خود باعث بروز سوءتفاهم های بسیاری در زندگی زناشویی می شود که نهایتا مادر جامعه شاهد آمار بسیار بالای وقوع پدیده نامبارک طلاق هستیم.
*این را باید بدانید که در زندگی زناشویی هر مزاجی با مزاج دیگر سازگاری ندارد*
   لذا توصیه ما به افرادی که قصد ازدواج دارند این است که همان قدر که در انتخاب خود به آزمایش ژنتیک اهمیت می دهید از شناخت مزاج خود و همسر آینده تان غافل نشوید تا بتوانید زندگی آرام و موفقی داشته باشید.

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ٧:٠۱ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱/٢٥
comment نظرات ()

 

ترکیب غذاهایی که با هم نشاید                               

 

 

1. ترب با ماست

2. فراورده‌های لبنی با ترشیجات

3. فراورده‌های لبنی با گوشت سفید یا قرمز

4. سویق (آرد گندم، جو و غیره) با شیربرنج

5. انگور پس از کله گوسفند

6. انار بعد از طعامی که با گوشت و حبوبات پخته شود

7. انواع ترشیجات و شور (هرچه که با سرکه ساخته شود) با برنج

8. کبوتر بچه با سیر و پیاز و خردل

9. عسل با خربزه

10. سیر با پیاز

11. پنیر تر و شیر با هر غذا

12. ماست و اسفناج

13. هر چیزی که حاوی نشاسته است(نان) با گوشت

14. میوه بعد از هر غذای گوشتی (مگر اینکه 2 ساعت بگذرد)

15. هر غذایی با خربزه و یا هندوانه

16. چای با پیاز و هندوانه

17. عدس و سرکه

18. ماش و سرکه

19. انار و حلیم

20. حلیم و سرکه

21. خربزه و مویز

22. خربزه و انبه

23. اغذیه گرم و سرد با هم

24. خوردن حبوبات نفاخ به همراه غذاهای نفاخ

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ٦:٥٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱/٢٥
comment نظرات ()

 

سازگار و ناسازگاری غذاها یعنی چه؟

علت تخمیرهای خطرناک، عفونت روده‌ها، دردهای سخت شکم و کبد، مسمومیت خون و انواع سردردها و تحریکات عصبی، همه ناشی از ناسازگاری بعضی از غذاها با هم می‌باشد. ولو اینکه تمام این غذاها غیرگوشتی بوده و فقط از گیاهان و نباتات انتخاب شده باشد. بنابراین هرکس باید بداند که چه غذاهایی با یکدیگر خوب ترکیب می‌شوند و سازگارند و برعکس چه خوراک‌هایی با یکدیگر بد ترکیب شده و ناسازگارند، زیرا سازگاری غذاها با یکدیگر برای حفظ تندرستی از اصول ثابت و مهمی است که می توان آن را کلید شفا و تندرستی دانست.

ماینه تیسم،الکتریسم

سازگاری و ناسازگاری غذاها با هم موضوعی است که بشر از قدیم به حکم تجربه و غریزه طبیعی به آن پی برده، و امروز با بررسی‌های علمی در آزمایشگاه‌های جدید، صحت این موضوع ثابت شده که آنچه در زیرزمین به وجود می‌آید، با آنچه در روی زمین پیدا می‌شود سازگار نیستند. اختلاط میوه‌ها و سبزی‌هایی که در داخل زمین می‌رویند و دارای خاصیت ماینه تیسم (مغناطیسی) هستند، با میوه‌ها و سبزی‌هایی که در روی زمین به وجود می‌آیند ودارای خاصیت الکتریسم هستند، ناسازگارند و اگر این دو را با یکدیگر مخلوط کرده و بخوریم، ماده‌ای شیمیایی را به وجود می‌آورد که بعد از گذشتن از کبد با خون مخلوط می‌شود و از این اختلاط یک نوع مسمومیت مزمن و غیر قابل اجتناب پیدا می‌شود که در بیشتر موارد اختلالات دردناک دستگاه هاضمه، اسهال، نفخ و گاز شکم از آن بوجود می‌آید، که اغلب منجر به فتق، قولنج، جوش، ورم امعا، سردردهای یک طرفه (میگرن)، درد کلیه، آنژین، آپاندیسیت، آلرژی وغیره می‌شود.

استثنا

یادآوری می‌شود که در مورد سازگاری و ناسازگاری غذاها با هم موارد استثنا وجود دارد. چنان که سیب درختی با اینکه روی درخت می‌روید و دارای خاصیت الکتریسم می‌باشد با سبزی‌ها و غلاتی مثل گندم، ذرت، برنج و میوه‌هایی مثل خربزه و هندوانه یا پرتقال و گلابی به خوبی سازگار است و می‌توانیم آنها را زیاد باهم بخوریم ولی ازطرف دیگر میوه‌های روغن دار مثل بادام، فندق، گردو با میوه‌های شیرین درختی سازگار نیستند و برعکس با میوه‌های زمینی یعنی سبزی‌ها سازگار می‌باشند.

فهرست غذاهای ناسازگار باهم

نان با سیب زمینی

عسل با اسفناج

آرتیشو با هلو

موز با شاه بلوط

پرتقال با بادام

کاهو با شاه بلوط

برنج با ذرت

نارنگی با پسته زمینی (پسته شام)

شنگ با زردآلو

روغن نباتی با عسل و انجیر

انگور با میوه یا روغن زیتون

تمشک با سیر

خرما با سالاد

هندوانه با خربزه

فندق با موز

انجیر با گوجه فرنگی

توت فرنگی با شلغم و ترب

میوه‌های کال و نارس با نان

انجیر با آرتیشو

آلبالو و گیلاس با کرفس

ازگیل با نان

مربا و ترشی با کلم

رازیانه با خرمالو

گردو با بلوط

نارگیل با عسل

گوشت با ماهی

تخم مرغ با شیر

گوشت و چربی با مربا

ماهی با لبنیات

 

 

فهرست سازگاری میوه‌ها و غذاها با انگور

انگور با نان برشته

انگور با موز

انگور با بلوط پخته یا خام

انگور با سیب درختی

انگور با برنج سفید پخته

انگور با خربزه

انگور با سیب زمینی تنوری

انگور با انجیر تازه

انگور با آب پرتقال

انگور با آب انار

انگور با زردآلو

انگور با آب آناناس

انگور با خرمالوی رسیده

انگوربا آلبالو و آب پرتقال

انگور با خرما و آب پرتقال

انگور با انجیر خشک، کشمش یا آلوی خشک

انگور با عسل، خامه‌ی تازه یا آب پرتقال

انگور با نان و پنیر تازه، غذای کاملی است و سازگاری دارد.

انگور با کته برنج که با آب و پیاز خوردشده پخته شده و با عسل وخامه‌ی تازه و آب پرتقال به آن چاشنی زده باشند.

انگور با سیب‌زمینی که در آب پخته شده و با بریده‌های ریز پیاز مخلوط شده باشد.

 

ناسازگاری میوه‌ها وسبزی‌ها و... با انگور

ناسازگاری هندوانه با انگور:

انگور با هندوانه ناسازگار است از این جهت هیچ وقت نباید هندوانه و انگور را با هم خورد زیرا تمام میوه‌ها مواد رادیو اکتیویته یا قوه جاذبه‌ی مخصوص به خود را دارند، انگور دارای قوه جاذبه است که با سبزی‌های سبز که دارای رادیو اکتیویته است، سازگار نیست.

ناسازگاری شیمیایی غذاها با انگور

هیچ وقت انگور را به عنوان دسر بعد از غذا نخورید. انگور با غذاهایی که دارای گوشت چهارپایان یا ماهی یا چربی‌ها هستند سازگار نیست. و نیز انگوربا شیر، روغن‌های نباتی، میوه‌های روغنی، سبزی‌های خوردنی و گوجه‌فرنگی نمی‌سازد. بسیاری از اشخاص می‌گویند انگور به آنها نمی‌سازد. این اشخاص حق دارند و در عین حال در اشتباه هستند زیرا این انگور نیست که حال آنها را بد می‌کند بلکه این چیزهایی است که با انگور می‌خورند و آن چیزها حال آنها را بد می‌کند.

اگر ناسازگاری درموقع عمل کردن کبد پیدا شود. استفراغ، سرگیجه رفتن، خستگی و بی‌حالی عمومی دست خواهد داد.

از طرف دیگر ناسازگاری بعضی از اغذیه مخصوصاً سبزی‌های خوردنی و شیر با انگور موجب ناراحتی روده ها شده و باعث ایجاد اسهال، کولیت (ورم‌روده)، عفونت بواسیر و حتی کلیه‌ها شده و سردرد و نفخ در گلو و شکم ایجاد کرده و باعث ناراحتی و اختلال دستگاه اعصاب خواهد شد.

همچنین وقتی انگور با گوشت یا ماهی خورده شود ناراحتی‌های گوناگون در بدن بروز میکند.

افراط در غذاهایی که مواد نشاسته ای دارند

افراط در مصرف سیب زمینی، ماکارونی، برنج، آردهای سفید، شیرینی باعث ترشی معده و ترشحات سفید در زنان و جوش صورت می‌شود. همانطور که پیوره و تب‌های معده و روده در اثر افراط در مصرف شیرینی‌های چرب به وجود می‌آید. مصرف کمی آب لیمو باعث خنثی کردن و از بین بردن تمام عوارض ناشی از فساد و کثافت خون میشود و کبد را که حامل سموم است پاک و تصفیه می‌کند.

غذاهای سازگار با لیمو

روغن‌های مایع نباتی، میوه‌ی زیتون، گردو، بادام، فندق، سیب زمینی ترشی،

بادام زمینی (پسته شام)، ازگیل، هویج، سالاد کاهو، کرفس، تره فرنگی (پوارو)، پیاز، چغندر، گل کلم، کلم دگمه ای (کلم بروسل)، شاهی، سیر، شلغم، ترب، بادمجان، فلفل، رازیانه، مارچوبه، اسفناج، آرتیشو، شنگ، کدوی مسمایی، انواع کدو، کلم قمری، تخم مرغ، پنیر.

غذاهای ناسازگر با لیمو

نان، سیب زمینی، برنج، گندم، ارزن، ماکارونی، موز، بلوط، نانهای شیرینی، میوه‌های شیرین، گوجه فرنگی، سیب درختی، سرکه، لپه، باقلا، عدس، لوبیا، لوبیای چیی، خرما و انجیر، نخود.

فرمایش حضرت محمد(ص)

کسی که دایم شکمش را پرکند، تندرستی را از دست می دهد. نباید شکم را با غذاهاو آشامیدنی ها خسته کرد و از کار انداخت. زیاد خوردن، پدر دردهاست و کم خوردن، پدر درمان ها است.

و نیز حضرت پیغمبر اکرم (ص) فرموده اند:

المعده بیت کل داء و الحمیه راس کل دواء

یعنی پری معده و امتلای بطن خانه ی هر درد و پرهیز سرآمد هر مداوایی است.

بهترین دارو برای اسهال

جو: بهترین دارو برای اسهال این است که جو را سه روز در آب خیس کرده و از مایع بدست آمده نوشیده شود.

مخلوط پیازوسیب: پیاز رنده شده با سیب به مقدار مساوی در دفع اسهال مفید است.

اورمی

اسید اوریک اسیدی است که از ترکیب اوره با اکسیژن ایجاد می شود. این ماده در آب گرم حل می شود و در ادرار انسان و اغلب حیوانات وجود دارد.

اسیدهایی که در خون ما هستند در اثر غذاهای گوشتی، نشاسته ای و نان سفید پیدا می شوند و میوه ها و سبزی ها چنین اسیدهایی را در خون ایجاد نمی کنند بلکه آنها را خنثی کرده و از بین می برند.

اسید اوریک با ادرار خارج می شود و بدن را کاملاً ترمیم می کند. در مورد میزان اسید اوریک در بدن هر کس باید این سه اصل را بداند و همیشه آنها را مدنظر داشته باشد:

نکاتی راجع به اسید اوریک

 هیچ وقت ترشی های مختلف را با هم مخلوط نکنید و در هم نیامیزید.

 اسید اوریک باعث ابتلا به رماتیسم می شود.

 اسید لیمو، اسید اوریک را از بین میبرد

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ٦:٥٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱/٢٥
comment نظرات ()

 

توصیه های بعد از انجام حجامت

 

1 - تا ۲۴ساعت بعد از حجامت ، مصرف سیگار ، انجام کارهای سنگین ، مقاربت جنسی ، مصرف ماهی و غذاهای شور ممنوع می باشد.

2- پس از حجامت نیز توصیه می شود یک لیوان شربت عسل یا یک عدد انار و یا یک عدد ماءالشعیر لیمویی میل شود.

3- تاثیرات درمانی حجامت معمولا از جلسه دوم درمان شروع می شود ، از اینرو بایستی عجله نکنید و نگران نباشید و تا پایان دوره درمانی از هر گونه قضاوت نمودن پرهیز نمائید.

4- صبح روز بعد از حجامت می توانید استحمام نمائید ( اما موضع حجامت را فقط با آب خالی بشوئید و لیف و صابون نزنید.)

5- در صورت انجام حجامت توسط پزشکان مورد تائید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، نباید نگران بیماری مسری و خطرناک ( ایدز و هپاتیت و ...) باشید ، زیرا تمام وسایل حجامت (تیغ بیستوری - لیوان حجامت - گاز استریل و ...) یکبار مصرف می باشند

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ۱٠:٢٧ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۱/۱٩
comment نظرات ()

 

توصیه های قبل از حجامت

 

 

  1 - بهتر است با شکم خالی حجامت انجام نشود . بنابراین یکساعت قبل از حجامت (ترجیحا شربت عسل ) یا آب انار یا ماءالشعیر لیمویی میل شود.

2 -  مصرف سیگار در روزی که قصد حجامت دارید ممنوع است.

3 -  تا 12 ساعت قبل و بعد از حجامت مقاربت جنسی انجام نشود.

4 -  قبل از حجامت ، حتما عینک را از چشم بردارید.

 

5 - حجامت در دوران عادت ماهیانه زنان ممنوع می باشد

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ۱٠:٢٦ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۱/۱٩
comment نظرات ()

 

مزایای حجامت نسبت به سایر روشهای درمانی متداول

   درمجموع حجامت یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است و اگر به صورت تخصصی از آن استفاده شود ، برتری های فراونی نسبت به روشهای درمانی جاری مانند مصرف داروهای شیمیایی و جراحی دارد. مزیت های درمان با حجامت می توان بطورخلاصه بدین شرح بیان کرد:

1 -  حجامت یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است.
2 -  حجامت برای کلیه سنین کاربرد دارد .
3 -  حجامت با حداقل توان فنی و تجهیزات اجرایی می‌تواند بیماری‌های سخت و مزمن را درمان کند.
4 -  حجامت هیچ ‌گونه وابستگی فنی، علمی ‌و ابزاری به خارج از کشور ندارد.
5 -  در حجامت فاکتورهای مداخله‌گر وجود ندارد و یک رفتار کامل ، موجب درمان می‌شود.

6 -  حجامت چون یک دستور دینی است، توان جلب تاثیرات روانی (سایکوتیک) در آن بالاست و از این طــــــریق علاوه بر افزایش سطح درمان‌پذیری، موجب تقویت فرهنگ و اعتقادات مذهبی و ارتباط انسان به خداوند تبارک و تعالی می‌شود

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ۱٠:٢٥ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۱/۱٩
comment نظرات ()

 

 

کاربرد حجامت در بیماریهای مختلف

 

        در منابع طب اسلامی ‌و طبّ سنتی ، حجامت به عنوان یکی از ارکان مهم درمان ذکر گردیده ‌است و بیماری‌های گوناگون را درمان می‌کند و به صورت اختصاصی در منابع طبّ اسلامی ‌به شکل پیشگیرانه درمان بسیاری از بیماری‌ها شمرده شده ‌است. موسسه تحقیقات حجامت ایران و شعب مختلف آن طی پژوهش‌های مستمر بر روی بیش از پانصد هزار بیمار، تعداد 70 نوع بیماری را درمان نموده‌اند که تعدادی از آنها به قرار زیر می‌باشد:
        افزایش کلسترول و تری گلیسیرید، دیابت غیر وابسته به ‌انسولین، اوره بالا، فشــــار خون بالا و فشار خون پایین، غلظت خون بالا، سرما‌خوردگی مکرّر، آنمی‌(کم خونی)، سرخجه، آبله مرغان، سرخک، زونا، ایکتر فیزیولوژیک نوزادان، پروستاتیت، دیسمنوره ، الیگومنوره، آمنوره، هیپومنوره، هیرسوتیسم ( پُرمویی)، برخی از انواع ناباروری زنان، کیست تخمدان، فیبروم رحمی، ویار حاملگی، مسمومیت غذایی و دارویی، سردرد میگرنی، تصلب شرایین، اعتیاد به مواد مخدر، هیپرتیروئیدی، هیپوتیروئیدی، هموروئید، افسردگی، سنگینی سر، اسپاسم عضلانی، کاهش رشد و کوتاهی قد، لاغری، واریس، کمر درد، آرتروزها، آکنه و بثورات پوستی، کهیر، آفت دهان، ریزش مو، گُرگرفتن بدن، اپیستاکسی مکرّر.        مطالعه تحقیقی دیگر نشان می دهد که حجامت موجب افزایش نوروترانسمیتر سروتونین در مغز می شود و می دانیم که کاهش سروتونین یکی از اتیولوژی های اساسی ایجاد دپرسیون و اختلالات رفتاری مانند تهاجم و پرخاشگری است و این یافته بالینی را در بیماران پس از حجامت به فراوانی می توان دید که بصورت کاهش حالات افسردگی و افزایش آرامش رفتاری و تعادل کارکردهای عصبی مغزی بیان می شود. (

     

      حجامت با خارج کردن ذرات چربی که در فرآیند اکسیژنه شدن خون همچنان درمویرگهای عضلات پشـت تنه گیر کرده و پشت سر هم صف کشیده اند و انتقــال کند وتدریجی آنها به عروق گشـــادتر ومســیرهای بازتـــر، می تواند به رسوب وایجاد سده ( انسداد عروق مثلا CAD یا آمبولی ) مخاطره آمیز پایان دهد و با ایجاد تله های گشاد عروقی در موضع (بدلیل بادکشهای ناحیه واطراف آن)وایجاد فشار منفی وحالت مکنده دراین تله ها مدتهــــا این ذرات چربی رااز جریان عادی خویش باز دارد . حجامت خارج کننده صفراست وآرامش رابه انسان ارزانــی می دارد . حجامت یک شوک عصبی موثر دربیماران روحی و روانی وافسردگی است و آغاز چالش های روانی را به بیمار القاء می کند . حجامت کاهش دهنده فشار خون است و بمقدار زیادی از استعداد سکته های آنی دربیماران می کاهد(مثل خونریزی از بینی در بیماران فشارخونی). حجامت فاکتورهای آلرژی (عوامل حســــــــاسیت زای) درونی و بیرونی کسانی را که کهیر دارند یا کم کاری کبد داشته و به حساسیت های متعددی گرفتارند را از مسیر مخرب وآزار دهنده بیمار به مسیری فرعی منحرف می نماید وایمنی شخص را تجهیز می کند و فرصت سامــــان دهی به سیستم دفاعی می بخشد. حجامت درترک اعتیاد موثر بوده هشدارهای خود باوری واعتماد به نفــس را که اولین ومهمترین فاکتور در ترک اعتیاد تلقی می شود صادر می نماید وسموم خون را تخلیه می کند. حجامت بلغم وسودای پخته شده را که قبلا" سست وقابل انتقال شده است ، همچون صفرا می مکد و از غلظت و حدت آنهــــــا می کاهد. حجامت باز کننده انسدادهایی است که به آمنوره زنان انجامیده و با باز کردن مسیرهای عروقی ، انتقال موضعی مواد مالیدنی مثل کرم ها و لوسیون ها و پمادها را ازیک سو روی پوست وانتقال خونـــــی مواد دارویی خوراکی را از درون از سوی دیگر تسهیل میکند. حجامت به سرعت تیرگی دید را در بیماران دیابتی و فشارخونی کاهش می دهد و با آثار شفابخش متعددش در بیماران با تیرگی شعور مقدمات هشیاری را فراهم مینماید. حجامت خارج کننده لخته های گرفتار در پیچ وخم عروق واریکوز ساقین وسایر اندامهاست.         حجامت یک عمل لازم برای بدن انسان می باشد. پس وقتی که برای این کار تصمیم گرفته می شـــود ، لازم است از 12 تا 15 هر ماه برای عمل حجامت انتخاب شود. چون این ایام از لحاظ اینکه قمر به دوران تکامل بدری خود می رسد ، برای خون گرفتن صالح تر و مناسب می باشد. ولی اگر ماه به ایام آخرش برسد ، حجامت مناسـب

 

 

نخواهد بود ، مگر اینکه مقتضیات مزاجی آدمی ناگهان عمل حجامت را ایجاب کند که در این صـورت مانــــــــعی

نخواهد داشت . اما آنچه که مسلم می باشد ، این است که دوران تکامل ماه برای حجامت وقت مناسبی است ، چون در آن روزهای ابتدا و انتها ( که قمر در حال تکامل می باشد ) جریان خون آرامش ندارد . زیرا هر چقـدر قرص ماه بسوی کمال می رود ، خون در بدن انسان پر جوش و خروش می شود . همچنین بهتر است در انجام حـجامت سنین زندگانی آدمها رعایت شود . مثلا" یک جوان بیست ســــــاله می تواند در هر بیست روز یکبار حجامت کند . سی ساله ها هر سی روز می توانند حجامت را تکرار کنـــــند و چهل ساله ها در هر چهل روز یک مرتبه  و بقیه سنین به همین منوال رعایت گردد .                                                                                                              

         حجامت " نقره " ،  " نقره ، حفره کوچکی است که در منتها الیه ستون فقرات در پشت گردن قرار دارد ، فاصله این حفره با ســــــتون فقرات چهار انگشـــــت است " برای سنگیـــنی سر نافع اســت و هم چنــــین حجامت " اخدعین " ، " آن دو رگ را گویند که در پشت گردن به چپ و راست کشیده شده اند " ناراحتی های چشم و صورت را بر طرف می کند و به جریان خون در عضلات و عروق سر حالت عادی می بخ

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ۱٠:٢۳ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۱/۱٩
comment نظرات ()

 

مکانیسم حجامت در بدن

        حجامت در واقع اعمال یک استرس فوری است به سیستم ساکن دفاع عمومی بدن تا آن را برعلیه کلیه عوامل درونی و بیرونی هشیار و فعال نماید. حجامت با توجه به روش مورد انجام ومحلی که انجام می گیرد ، می توانـــد چون نیشترزدن، عوامل عفونی درد آور و مخرب را از بدن خارج نماید. حجامت درزیرگردن وجایگاه معین میان دو کتف قادر است عوامل اصلی لخته شدن خون و فاکتورهای انعقادی عامل در سکته های مغزی وقلـــــــبی را از سیستم خارج نماید . زیراخون پراکسیژن خارج شده از ریه ها در اثر حالت تلمبه ای قلب و ریه ها که ایجاد فـشار منفی در قفسه سینه می کند وعمل مکش و دمش (دمیدن) را سامان می بخشد ، خون حاوی قطرات ریز چربـــی و لخته های مستعد کوچکی راکه میل به هم پیوستگی در آنها زیاد است را به عضلات پشت (نزدیکترین مســــــــــیر عروقی) پمپ می نماید و حجامت در محل مذکور آنها را به دام انداخته از بدن خارج می نماید . زیرا عوامـــــــل تشکیل لخته های مخاطره آمیز از این گلوگاه بسوی سایر نقاط بدن روانه می شود و حجامت آنجا را پاک می کنـــد

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ۱٠:٢٢ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۱/۱٩
comment نظرات ()

 

حجامت یا کوزه انداختن  تربه یک روش درمانی سنتی عربی و همچنین طب سنتی ایرانی و طب اسلامی گفته می‌شود که بر گرفته از روش قدیمتر کاپینگ تر است. در طب سنتی کاپینگ به معنی ایجاد خلا بر روی نقاط خاصی از پوست بدن به وسیله‌ای همچون بادکش اطلاق می‌شود که برای رسیدن به اثرات درمانی خاصی انجام می‌شود در در حجامت یا کاپینگ خیس قبل از ایجاد خلاء خراشهایی روی سطح پوست ایجاد می‌شود تا ایجاد خلا منجر به خروج خون از بدن شود. کاپینگ از روشهای باستانی درمان است که علاوه بر چین در یونان نیز توسط بقراط به عنوان یک روش درمانی ذکر شده است. کاپینگ تر علاوه بر دنیای اسلام در اروپا نیز تا قرن ۱۸ مورد استفاده بوده ولی با فراگیر شدن طب تجربی و مهجور شدن تئوری اخلاط چهارگانه این روش نیز به تدریج مهجور شده است.امروزه در کشورهای عربی و مسلمان حجامت مقبولیت بیشتری دارد. مقبولیت حجامت در میان مسلمانان ناشی از حدیثهایی است که از پیامبر اسلام در توصیه به حجامت نقل شده است. در طب سنت ایرانی و طب اسلامی حجامت به عنوان رکن درمان به حساب می‌آید، اما با فراگیر شدن طب تجربی در برخی جوامع اسلامی این روش در این کشورها نیز تقریبا مهجور شد. در ایران به دلیل عدم اثبات تجربی مفید بودن حجامت و خطرات بالقوهٔ آن از قبیل انتقال عفونت، خطر خونریزی و... معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورخ ۲۳ شهریور ۱۳۷۷ انجام حجامت توسط پزشکان در مطب‌ها را ممنوع نمود که این بخشنامه به دلیل مغایرت با شرع بر اساس نظر فقهی شورای نگهبان با حکم دیوان عدالت اداری در ۱۷ تیر ۱۳۸۰ لغو شد. در حال حاضر وزارت بهداشت ایران سیاست حمایت و گسترش حجامت را به عنوان جزئی از طب سنتی و اسلامی ایران مورد نظر قرار داده است .با این حال بسیاری از پزشکان طب تجربی حجامت را به عنوان روش درمانی قبول ندارند

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ۱٠:٢۱ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۱/۱٩
comment نظرات ()

 

عوارض جانبی حجامت []

با وجود دقت فراوان در شرایط انجام حجامت توسط متخصصین در صورت انجام حجامت توسط غیر متخصص در طب سنتی یا طب اسلامی (مانند طب عامیانه) امکان بروز عوارض مختلفی است.

  1. انتقال بیماریهای عفونی مثل ایدز و هپاتیت در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی
  2. خونریزی و عوارض ناشی از آن (بیماریهای قلبی عروقی در افراد مستعد و ...) و ایجاد یا تشدید کمخونی در صورت ایجاد خراش ها پوستی بیش از حد مجاز
  3. اسکار یا اثر زخم در روی بدن در صورت ایجاد شکاف‌های های خطی توسط تیغ(درحجامت سوزنی(ایجاد زخم با نوک تیغ حجامت) جای زخم کوچک بوده و پس از مدتی اثر آن ناپدید می شود)
  4. افزایش ریسک بروز لخته‌های خونی، (سکته مغزی در پی حجامت در گردن به همین دلیل متخصصان حجامت توصیه می‌کنند بعد انجام حجامت شخص دراز نکشد و حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی همچون دویدن انجام دهد تا احتمال بروز لخته کاهش یابد.(در منابع طب سنتی هم انجام حجامت در گودی پشت گردن به شدت منع شده و خطر دیوانگی برای آن ذکر شده است)
  5. هموفیلی اکتسابی

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ۱٠:۱٩ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۱/۱٩
comment نظرات ()

 

 

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ٤:۱۸ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱/۱٠
comment نظرات ()

 

animated gifs of food- fried egganimated gif of box of eggs

 

 

 

 

key limes animated gif

 

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ٤:٠٩ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱/۱٠
comment نظرات ()

 

از نظر مزاجی مزاجهای خشک مثل سودا و صفرا بدخیم ترند و مزاجهای تر مثل بلغم و دم خوش خیم ترند لذا نتیجه گرفتیم که جهت درمان مزاجها بترتیب اولویتهای زیر را در درمانهایمان رعایت  نماییم خشکی – سردی – تری – گرمی بدین معنا که تا زمانیکه خشکی مزاج کسی را درمان نکرده ایم به سراغ سایر خصوصیات مزاجی وی نرویم و تا زمانی که سردی مزاج کسی را درمان نکرده ایم سراغ تری یا گرمی مزاج وی نرویم .

اگر شما  حین مطالعه خصوصیات مزاجی هر یک از طبایع، به تنهایی، به این نتیجه رسیدید که برخی از خصوصیاتتان در سودا جمع است، برخی در صفرا و برخی در بلغم و بالاخره برخی در دم، علت این است که اگر خشکی مزاج بر شما غالب است قسمتی از علایم سودا و قسمتی از علایم صفرا را پیدا خواهید کرد و اگر سردی مزاج بر شما غالب است قسمتی از علایم سودا و قسمتی از علایم بلغم بر شما چیره می گردد و اگر تری مزاج بر شما غالب است قسمتی از علایم بلغم و قسمتی از علایم دم در شما جمع است و اگر گرمی مزاج بر شما غالب است قسمتی از علایم صفرا و قسمتی از علایم دم در شما یافت می شود و از جمع حالات فوق نتیجه می­گیریم که ممکن است آدمی در حالات مختلف (شرایط مختلف محیط زیست– تقویم سال – حالات مختلف عصبی– تغذیه– تحرک و ورزش و...) علایم مختلفی پیدا کند که در شرایط عادی این علایم را ندارد مثلا در حالت عادی روحیه ای نرم و لطیف دارد ولی چنانچه اگر دو سه روز پشت سر هم از بادمجان تغذیه کند و سودای خون او بالا بزند آنگاه حال او نیز دگرگون شدۀ و روحیه قبلی را از دست بدهد و تبدیل به آدم دیگری غیر از اولی گردد. پس اگر می بینید که از هر طبعی قسمتی از علایم را در وجودتان حس         می کنید نبایستی تعجب کنید بلکه شرایط مختلف محیطی و درونی شماست که این حالات را به شما عرضه می نماید. مهم این است که بطور آگاهانه از وضعیت مزاجی و طبعی خود اطلاعات داشته باشید و در سدد کنترل و درمان آن بر آیید. بعد از آگاهی شما از وضعیت مزاجی و طبع خویش بایستی بدانید که همیشه به یک منوال نخواهید بود وگردش روزگار- تاریکی و روشنایی- صبح و شب- ماه و فصل- سیاهی و سفیدی- ثروت و فقر و خیلی از خصوصیات متضاد و مشابه دیگر نیز در روحیات و سلامتی شما نقش دارند که برخی از این حالات متضاد قابل علاج و پیشگیری هستند(مثل سرما و گرما) و برخی راه چاره ای بجز کنار آمدن شما با آن حالات را ندارند(مثل تغییرات شبانه روز یا فصل).

از مجموع مطالب فوق اینطور به نظر می رسد که گاه حالات درونی شما متغیرند و محیط ثابت و گاه بر عکس محیط متغیر و درون شما حالاتی ثابت دارد و کنش و واکنش آنها می تواند مزاج شما را اگر چنانچه ضعیف باشد گاه به گاه و اگر قوی باشد لحظه به لحظه تغییر دهد مثلا بین حالات سودا و صفرا و بلغم و دم پاندول بزنید و حالات متغیری نسبت به قبل و بعد پیدا کنید. این حالات متغیر گاهی مفید هستند و گاه مضر. زیرا مثلاً اگر چنانچه حاکمی یا پادشاهی همیشه رئوف بوده باشد شکست خواهد خورد و اگر هم همیشه جسور باشد نیز شکست میخورد. و مفید از آن جهت است که انسان گاه بواسطه نرمی و نرمش طبعش دست و دل بازی میکند، عطوفت میکند، بذل و بخشش میکند و بدین وسیله جهانی را از  بخشش هایش متنعم می نماید لذا خداوند تبارک و تعالی بشر را جوری خلق کرده که خواسته یا ناخواسته در بیشتر حالات انسان باشد و در کمتر حالات روحیات غیر انسانی پیدا کند و باز راهها و فرمولهایی سرراهش قرار داده که با اتصال به این راهها و فرمولها بتواند حالات انسانی خویش را به کمک «روح معنوی» حفظ نماید و حالات غیر انسانی خویش را ترد و فراموش نماید. بدین ترتیب اگر بشر بتواند راه را پیدا کند دیگر تغییرات محیط و غذا و فصل و غیره اثرات تخریبی خود را از روی طبع وی بر میدارند و اثرات سازنده ای پیدا میکنند و در این زمینه بشر میتواند آنقدر پیشرفت کند که به اذن پروردگارش بر برخی از قوانین طبیعت نیز دخل و تصرفاتی بنماید.

بطور خلاصه در بررسی علایم ویژه هر طبعی اگر شما نسبت به ویژگیهای دم، نمره بیشتری آوردید این علامت خوبی است تا سودا ، زیرا سودا برای بشر خطر آفرین است ولی دم معمولاً علامت تندرستی است پس اگر در قسمت ویژگیهای سودا وجه مصداقِ زیادی پیدا کردید آناً و همین امروز دست به کار درمان شوید که فردا دیر است

 بیماریهای صعب العلاجی مثل افسردگی- جنون- وسواس و نظایر آن که همگی از مظاهر غلبه سودا هستند را آیا میشود با قرصهای شیمیای ضد افسردگی درمان کرد یا خیر ؟ جواب این است که شاید در کوتاه مدت بشود بر بیماری غلبه کرد ولی در دراز مدت اکثراً اینگونه داروها ناموفق هستند زیرا از نظر طبایع سودا یعنی «سردی و خشکی» و لذا دارو هر چه که باشد بایستی بر ضد سردی و خشکی عمل کند که معمولاً داروهای شیمیایی اینطور نیستند و گاه بطور اتفاقی مزاج داروی شیمیایی با مزاج بیمار دمساز میگردد و مرض بیمار شفا پیدا میکند بهمین دلیل است که پزشکان محترم اعصاب و روان معمولاً داروهای خود را برای اولین بار بطور امتحانی به مریض میدهند که اگر خدای ناکرده جواب خوبی نداد راه فراری را برای تغییر و تعویض داروی قبل داشته باشند اما در طب سنتی ما دقیقاً سودا را میشناسیم و داروی ضد سودا را نیز (مثل بسفایج) می شناسیم بهمین دلیل با اطمینان بیشتری آنرا تجویز میکنیم. زیرا داروی تجویز شده ما با طبع و فطرت بیمار آشناتر است در ادامه مبحث طبایع برای شناخت هر چه بیشتر وجود خودتان به ارتباط گروه خونی با طبع اشاره کردیم که از آن میان طبع سودا با کلیه گروههای خونی منفی و A+ از نظر روحی قرابت زیادی داشته و لذا توصیه نمودیم که اینگونه افراد هر 5 سال یکبار از شکم خود سونوگرافی نموده تا وضعیت کبد و طحال خود را از نظر بیماری یا سلامتی توسط پزشک معالجشان پیگیری نمایند زیرا سودا منجر به بزرگی طحال می شود و علاوه بر آن در خانمها فیبروم ساز و در آقایان باعث خرابی پروستات نیز       می گردد. بطور معمول عامل اصلی و شروع کننده تولید فیبروم و کیست تخمدان زنان و پروستات آقایان خلط صفرا است که اثرات خودش را در حضور سایر اخلاط دیگر از جمله خلط سودا و بلغم اعمال می نماید.

پس از آن به مبحث آسیب پذیرترین انسانهای روی زمین یعنی «سالمندان» رسیدیم آنها که به حق به گردن همه ما حق و حقوقی دارند و زندگی و عمر عزیزشان را برای ما فدا کرده اند اینکه به واسطه سن و سالشان معمولاً دچار حالات سردیِ سودا و بلغم گردیده اند. فراموشی پیدا کرده اند – ناتوان شده اند و عنقریب است که خواسته یا ناخواسته نفرینشان دامنگیر ما شود– که خدایی ناکرده دست روزگار زمانی نیز ما را به جای آنان بنشاند و ما نیز پیر شویم و هیچ کس دیگری حتی حالمان را از ما نپرسد ... و مختصری راجع به نگهداری از آنان نگاشته ایم که هر کسی به این دستورات ساده عمل کند نتایج درخشان آنرا خواهد دید (نظیر تغذیه سالمندان ، ورزش– روغن مالی- هم کلام شدن با آنان و توجه خاص به سلامت جسمی و روحی آنان) .

 

حال پس از آشنایی شما با طبع و مزاجتان و کامل شدن تشخیص مزاجی بیماریها به روش طبایع می رسیم به درمان بیماریها به روش طب سنتی. شما عادت کرده اید وقتی بیمار می شوید دارو بخورید – بخور بدهید – آمپول بزنید و الی آخر اما در طب سنتی گاهی درمان با خوردن دارو است و گاهی با روشهای تخلیه مثل قی ، استفراغ ، تنقیه ، اسهال ، حجامت ، فصد یا روغن مالی و غیره ...

  • یک مثال ساده می زنیم تا موضوع را بهتر متوجه شوید فرض کنید که نقرس گرفته اید پزشک برای شما قرص آلوپورینول و یا کُلشی سین تجویز می کند و کمی هم قرص یا آمپول مسکن و ضد التهاب میدهد اما در طب سنتی یک دنیا راه حل وجود دارد سورنجان، کار آلوپورینول را می کند اگر مریض خوب نشد فصد خون- اگر نشد حجامت – اگر نشد اسهال- اگر نشد تنقیه- اگر نشد قی و استفراغ- اگر نشد زالو و الی ما شاء الله راه حل برای درمان نقرس وجود دارد که ای بسا برای همیشه مریض از بیماری اش نجات پیدا میکند. از نظر طبایع نقرس یعنی حملات صفرا و سودا و بلغم به بدن که معمولاً در افراد سنگساز کلیوی یا کبد چرب  پیدا می شود و در مان آن نیز  بروش عکس آن صورت میگیرد.
  • مثال دیگر اینکه شخصی اسهال پیدا می کند و نزد پزشک مذکور می رود و پزشک مذکور اگر بیماری عفونی باشد آنتی بیوتیک و اگر غیر عفونی باشد سرم و در نهایت دیفنوکسیلات تجویز خواهد کرد. اما در روش طب سنتی غالبا اسهال را تبلور هجوم سردی به روده ها می دانند و لذا گرمی میدهند ولی اگر قرائن ضد آن باشد اسهال را با سردی درمان می کنند. اگر نشد قابض        می دهند- اگر نشد قی یا استفراغ عمدی (به منظور تغییر مسیر اخلاط به سمت بالا) میدهند اگر نشد فصد خون از دستها- اگر نشد بادکش موضعی شکم- اگر نشد روغن مالی شکم با مواد قابض از روی پوست شکم و ...

پس  روش درمان در طریقۀ طب سنتی فرسنگ ها راه، از روش درمان شیمیایی فاصله دارد بلکه در روش طب سنتی بی نهایت راه برای درمان بیماریها وجود دارد . از شاخص ترین راههای مذکور، درمان افراد نازا (زن یا مرد) می باشد که غالباً جواب بدرمان درخشانی را می دهد و نیز درمان چاقی و لاغری که برای خود دنیایی دارد که از فرمولهای اساسی ما در درمان چاقی و لاغری باز کردن یا بستن سوراخهای ریز بدن (مسامات بدن) می باشد که در طب جدید به هیچ وجه مورد توجه پزشکان محترم نیست و فرمول دیگر با ارزش در درمان چاقی و لاغری رعایت کردن مزاج تری و خشکی ، سردی و گرمی است که به آسانی با علوم طبایع قابل اجراست ولی علوم جدید از آن بکلی بی بهره است. فرض کنید یک انسان چاق بلغمی تصمیم به لاغر شدن دارد از نظر طبایع هر چیز که بلغم وی را کم کند (مثل عسل) لاغر کننده است و هر چیز که آنرا زیادتر کند چاق کننده است (مثل آب خوردن معمولی) که پرهیز از آن لاغر کننده و خوردن آن چاق کننده است (بهمین دلیل بعضی ها می گویند من وقتی آب خالی هم که می خورم چاق می شوم !! چون آب خوردن در بلغمی ها چاق کننده است ) حال اگر یک انسان صفراوی و چاق به ما مراجعه کند و تصمیم به لاغر شدن داشته باشد در خوردن آب معمولی محدودیت نمی دهیم زیرا در اینجا صفرا است که باعث چاقی او شده است لذا سعی در تخلیه صفرای وی (با خوراندن آب خنک- مواد ترش مثل تمبرهندی – آلو – زرشک و ... ) می نماییم .

پس ملاحظه می فرمایید که در یک جا آب خود باعث چاقی بیمار و در جای دیگر آب باعث درمان چاقی بیمار می گردد حال کجا و در چه شرایطی به بیمار آب یا سایر مایعات را بدهیم یا ندهیم مربوط است به دانستن علم طبایع ، که علم پزشکی روز تقریبا از این موضوع بی بهره است . بهمین دلیل است که متخصص محترم تغذیه به یک نفرکاهو (که مظهر سردی است) می دهد که لاغرش کند (فرد بلغمی) بر عکس چاق تر می شود و به یک نفردیگر کاهو می دهد و واقعا لاغرتر می شود (مثل دم یا صفرا) پس رژیم کاهو که طبع سردی دارد بلغمی را چاق تر و دموی یا صفراوی مزاج را لاغرتر می کند.

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ۳:۳۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱/۸
comment نظرات ()

 

علایم زیادی اخلاط در بدن چیست؟

 

1.غلبه صفرا: شیوع سنی 20 تا40 سالگی- پوست گرم و خشک دارند- این بیمار حالات سوزندۀ مطبوع بر پوست(پارستزی)و حالت فراشا (قشعریره) همانند فرو کردن سوزن در بدن احساس می کند- زرد شدن پوست و زبان و چشمها- جوش و آکنه های پوستی زیاد می گیرند- بیماری پوستی ویتیلیگو یا برص در این افراد شایع تر است- حساسیت های پوستی اگزماتیک دارند- خارش و گرمی دست و پا در این افراد زیاد است- رشد مو معمولی- سفید شدن معمولی سنی موها- موی غیر صاف- طاسی یا ریزش مو در سنین جوانی اتفاق می افتد- هیرسوتیسم دارند- باردار و زرد شدن زبان- زبر و خشک شدن زبان- تلخ شدن دهان- آفت دهانی پیدا می کنند- احساس خشکی در بینی- از نسیم سرد لذت می برند- افزایش حرکات تنفسی- تشنگی مُفرط- بی اشتهایی- پرکاری تیروئید در آنها شایعتر است- سردرد زیاد می گیرند- فرورفتگی زیر چشمها- بیرون زدگی حدقۀ چشمها (اگزوفتالمی)- سوزش سر دل-ریفلاکس گوارشی دارند- حالت تهوع و استفراغ- میل به خوردن ترشی و اقلام ترش- کم خوری عصبی دارند- حساس به خوردن مواد خشک اعم از گرم وخشک و سرد و خشک هستند- بدلیل خشکی مزاج امکان یبوست مزاج زیاد است- سنگ کیسه صفرا در این گروه شایعتر است- زرد شدن رنگ ادرار- واریس و مشکلات عروقی مثل واریکوسل و بواسیر در این افراد شایعتر است- داغی کف پاها- بیخوابی- تخیل رویاهای زرد رنگ- همچنین در عالم رویا التهاب و گرمای حمام و یا تابش خورشید را احساس می کنند- کم خواب (پربازده)- دیدن خوابهای خشن و جنگ و دعوا- روحیات مردانه دارند- تاکیکاردی یا تند شدن نبض- دردپهلو- احساس گزگز شدن بدن- احساس گُرگرفتگی دارند- دیر مریض شدن- ناسازگار با محیطهای گرم- در حمام احساس دلتنگی و بی حالی پیدا می کنند- خشکی و لاغری اندامها- سرعت حرکات بدن زیاد است- بیش فعالی دارند- جدی- پشتکار زیاد- مدیر و منظم- شرارت دارند- معتقد به برنامه ریزی در کارها هستند- رُک و صریح هستند- کم حوصله- عصبانیت زودرس و پرخاشگری(برونگرا)- خشمگین- منفی نگرند- فوری از کوره در میروند- علاقه به کارهای خشن مثل بوکس، کاراته و غیره دارند- لجبازند- علاقه به کشیدن سیگار دارند- بدترشدن حال فرد در تابستان و سالهای جوانی- ریزبینند (به هر کاری سرک می کشند)- راهپیمایی بی اراده- پهن بودن قفسه سینه- باریکی کمر- دراز بودن قد- میل جنسی متعادل و توان معمولی در نزدیکی کردن.

 

2.غلبه خون: شیوع سنی صفر تا 20 سالگی- سرخی رنگ رخسار و زبان- در لمسِ پوست گرمی و رطوبت و تعریق زیاد دارند- دمل و جوش در بدن- سرعت رشد مو زیاد(مُجعد)- سیاهی غلیظ و ماندگار مو- وضعیت چشم معمولی(از نظر پف یا گودی زیر چشم)- وضعیت گوارشی نرمال است- میل به خوردن گوشت و شیرینی دارند- شیرینی طعم دهان- بزاق معمولی- ترشحات بینی عادی است- خونریزی (بُِِن دندانها، بینی و مقعد)- وجود جوش و تاول در دهان- خفقان- سنگینی سر و بدن- سنگینی گوشه خارجی چشمها- سنگینی گیجگاهها- جستن رگهای جهنده سر- به علت گرمی و تری مزاج فشار خون میگیرند-کاهلی در اعضا(کسالت)- احساس خستگی- میل به خواب- خواب زیاد(پر بازده)- سنگینی خواب صبحگاهی- با هوش و با ذکاوت- مشاهدۀ رویای مکرر رنگهای سرخ در خواب- خمیازه- تیرگی حواس- کندی فکر- وزوز گوش- نبض ستبر- سرخی ادرار- ناسازگار با محیطهای گرم- دست و پا و اندام درشتی دارند- حرکات بدن سریع و چالاک است- ناسازگاز با خوردن غذاهای گرم و شیرینی جات- پرانرژی- آلرژی بهاره- شوخ و خوش مشرب هستند- دست و دل باز و ولخرجند- میل جنسی زیاد وتوانمند دارند.

 

3.غلبه بلغم : شیوع سنی 60 سال به بالا- رنگ روشن پوست بدن- سفیدی و نرمی پوست بدن- سردی و رطوبت پوست- سفیدی رنگ رخسار- عرق سرد می کنند- انتهای دست و پاهایشان سرد است- لک و پیس- خالهای سفید و گوشتی- زود سفید شدن ریش و مو- سرعت رشد مو کم است- چشم سفید با پف زیر چشم یا آب آوردن زیر چشم دارند- رقیق شدن آب بینی- سینوزیت دارند- زبان باردار مرطوب و سفید- لکنت زبان- بزاق زیاد و چسبنده (که بر بالش بهتر خود را نشان می دهد)- عدم تشنگی- ترشی طعم دهان- ترش کردن-آروغ ترش- ضعف هاضمه- نفخ معده- ریفلاکس گوارشی- تند تند غذا می خورند- پرخوری عصبی دارند- کندی حرکات(تنبلی)- نبض ضعیف، نازک، کند و مبهم(برادیکاردی)- سفیدی ادرار- تکرر ادرار- مثانه عصبی- در کودکی معمولاً شب ادراری یا سینوزیت مکرر داشته اند- سنگ و کیست کلیه و ورم پروستات در این گروه شایعتر است- خواب زیاد کم بازده- رویای آب، برف، باران، رودخانه ها و سرمای سخت و لرزش آور دارند- مشاهدۀ خواب هایی که به نوعی با پرواز در آسمان مرتبط اند- تخیل اشیای سفید- دردهای استخوانی- دندانها و ناخنهای خرد و شکننده ای دارند- بیشتر از دیگران آرتروز استخوانی پیدا می کنند- زانو ها و استخوانهایشان سر و صدا میکند- ناسازگار با غذاهای سرد- بد حال در زمستان - از کولر فرار میکنند- به بخاری و پوشیدن لباسهای گرم علاقۀ زیادی دارند- زود به زود مریض شدن- بی قیدی- فراموشکاری- اختلال حافظه- کندی حواس و منگی- سست اراده- تنبل- صلح طلب- سازشکارند- رفتارهای موذیانه دارند(آب زیرکاهند)- با پنبه سر می برند- ترسو- محافظه کار- کمتر دعوا می کنند- کارشان را با زبان به پیش می برند- شوخ و خوش مشرب هستند- میل جنسی ضعیف و ناتوان.

 

4.غلبه سودا: شیوع سنی 40 تا 60 سالگی- سیاهی و غلظت خون- تیرگی پوست بدن- پوست سرد و خشک- دمل های چرکی- خال سیاه و لکهای تیره(بهق)- اگزما و خشکی پوست در اینها شایع است- حساسیت های پوستی اگزماتیک دارند- سرعت زیاد نمو مو- سفید شدن زودرس موها- بدن پشمالو دارند(یعنی هایپرتریکوز دارند)- زبان بدون علامت و گاهی تیره- بزاق معمولی- دهان شور یا بیمزه(صبحگاهی)- اشتهای کاذب- سیری زودرس- حساس به خوردن مواد خشک اعم ازگرم و خشک یا سرد و خشک هستند- بدلیل خشکی مزاج امکان داشتن یبوست زیاد است خصوصاً از نوع کولیت یا IBS- سوزش دهانه معده- دیر به دیر بیمار شدن- رنگ ادرار عادی وگاهی تیره- لاغری قفسه سینه و عضلات کوچک-اسپاسم های عضلانی- درد سیاتیک- بی خوابی- رویای سیاهی و دیدن پرتگاه در خواب- خواب معمولی ولی آشفته توام با کابوس- دیدن خوابهای ترسناک و کابوس مانند و حاکی از افسردگی- احساس گزگز شدن بدن(علت بیش از 3/2 موارد پارستزی ها به فزونی خلط سودا مربوط است)- هراس- دودلی و ترس از مرگ- بی حوصلگی و افسردگی- منفی نگر و منفی بافند- اندیشه های بد (شکاکیت و پارانوئید و وسواس)- ریزبینند (به هر کاری سرک می کشند)- مغرور و کله شق- عصبی و درونگرا- فکر و خیال فراوان- وسواس زیاد- غصه و خودخوری- زود رنجی- بیزاری از سر و صدا- اضطراب- خفگی- بی قراری- مردم گریزی- گوشه گیری و تنهایی- کمی ترسو- علاقه به کارهای ظریف و هنری دارند- روحیات مردانه دارند- در محیط کار جدی هستند- معتقد به برنامه ریزی در همۀ کارها هستند- علاقۀ زیادی به مطرح شدن در رسانه های عمومی و غیره دارند- کمتر شوخی می کنند- قهرهای طولانی مدت می نمایند- کینه ای هستند- خود را از همه کس بالاتر می دانند- تافتۀ جدا بافته هستند- علاقه به کشیدن سیگار دارند- کم حوصله هستند- کم ظرفیت هستند- میل جنسی زیاد و توان کم دارند.

 

5.غلبه توام اخلاط(یا طبع مختلط): حالت پنجمی هم وجود دارد و آن این است که امروزه به دلیل تهاجمات فرهنگی، غذایی، و اخلاقی و نظایر آن و آلودگی هوا و پراکنش تولید و توزیع نزله ها در بدن، انسانها دچار نوعی اختلاط اخلاط با یکدیگر شده و بسته به اینکه کدام دسته از خلط ها در وجود انسان با یکدیگر ممزوج شده باشند و کدام خلط به تنهایی غلبه پیدا کرده باشد، شخص دچار نوعی شخصیت مجهول جسمی و روحی می گردد که وقتی به تنهایی بررسی می کنیم با هیچ یک از غلبه های چهارگانۀ قبلی انطباق کامل و جزء به جزء ندارد ولی وقتی دو به دو یا سه به سه بررسی می کنیم می بینیم که از هر یک از اخلاط مطرح شده چیزی در وجودمان هست.عمده آن است که شما در بررسی طبع خویش ابتدا ببینید سردی طبع دارید یا گرمی (که لباس گرم پوشیدن، یا فرار از کولر ملاک خوبی برای اینگونه تفکیکها است) و سپس بررسی کنید که تر مزاج هستید یا خشک مزاج(که چاقی و ادم پوستی نیز ملاک مناسبی برای تشخیص می باشد) و در نهایت بهترین بررسی ها برای تشخیص طبع،1- شناخت طبع غالب (یا طبع اکتسابی ) اشخاص است و اینکه ببینیم کدام خلط در بدن ما غلبه دارد که بقیه به آن اندازه غلبه ندارند، و آنگاه شروع به درمان خلط غالب در خود بنماییم.2- همچنین آسانترین راه برای تشخیص طبع مادرزادی اشخاص، انطباق طبع با قوانین گروههای خونی است که بعداً در این باره اشاره خواهد شد.

 

6. اعتدال مزاج: اینگونه افراد سراسر وجودشان در اعتدال است،دفع موهای زائد در آنها معتدل است و از مجرای عادی خود بیرون می ریزد.

 

اعتدال در لامسه،گرمی، سردی، خشکی، تری، نرمی، سختی، سفیدی مایل به سرخی، فربهی ، لاغری ولی با اندکی گرایش به سمت فربهی دارند.

 

رگهای شخص معتدل المزاج نه بسیار برجسته است و نه زیاد فرو رفته در گوشت. موهای شخص معتدل المزاج از لحاظ پرپشتی ، کمّی، تجعد، و صافی معتدل است. در خردسالی به زرد مایل بسرخی (یعنی طلایی) می زند و در ایام جوانی مشکی است، خواب و بیداری شخص معتدل المزاج، معتدل است و حرکات اندامها حسب المرام و با سهولت انجام می گیرد. نیروی فکر و خیال او زیاد و قدرت ذاکره اش (حرف زدن) نیرومند است. اخلاق شخص معتدل المزاج حد واسط بین افراط و تفریط است، یعنی نه زیاد جسور است و نه بسیار ترسو، نه زیاد خشماگین است و نه بسیار تنبل، نه زیاد زیرک و نه بسیار سنگدل، نه زیاد هرزه و نه بسیار باوقار، نه زیاد متکبر است و نه بسیار خود کم بین، در بین کنش ها بیدریغ و سالم است خوب و سریع نمو می کند و مدت نموش زیاد می پاید، خوابهای خوش می بیند، از بوی خوش و آواز خوش و مجالس شادی و سرور لذت می برد. صاحبان مزاج معتدل دوست داشتنی، گشاده روی و خوش برخورد هستند. در اشتهای به غذا و نوشیدنی اعتدال دارند، دستگاه گوارش، معده، کبد و رگهای آنها بخوبی کار می کند.

 

 امروزه محدودۀ سنی غلبۀ اخلاط تغییر کرده است : برای دم از صفر تا 17 سالگی- برای صفرا از 17 تا 35 سالگی- برای سودا از 35 تا 51 سالگی و برای بلغم از 51 سالگی به بالا

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ۳:۳۱ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱/۸
comment نظرات ()