علایم مزاجهای چهارگانه و انتخاب غذا.حجامت.زالو درمانی.

اموزشی و بهداشتی و سلامتی

 

بیماری ربطی به غذا ندارد؟ آیا افرادی که مبتلا به بیماری صرع هستند، می توانند
مرتب ماهی و ماست میل کنند؟ آیا بیمار با این نوع تغذیه خود را به ورطه ی هلاکت و
خودکشی نمی کشاند؟ کسانی که معتقدند بیماری ها ارتباطی با نوع غذای مصرفی انسان
ندارد، آیا می توانند مسؤولیت و پیامدهای این کار را به عهده بگیرند؟ (دقت
شود.)

          غذاهایی مانند: سرخ کردنی، شیرینی جات قنادی، انواع چاشنی ها،
مانند: سس، رب و امثال آن ها موجب می گردد که خلط صفرا زیاد شود. با زیاد شدن صفرا،
علائمی که پیش از این در مورد غلبه ی صفرا ذکر شد به سراغ شخص می آید و همان حالت
ها در فرد بروز می کند. اشخاصی که از نمک زیاد و یا از غذاهای نمک سود، مانند: پنیر
زیاد و ماهی شور و یا گوشت گاو پیر و غذاهای مانده و بیات استفاده می کنند، خلط
سودا در آنان غلبه می کند که به عوارض آن اشاره شد. و یا افرادی که علاقه ی زیادی
به خوردن لبنیات از جمله: ماست و دوغ دارند و یا بیش تر از ترشی جات سرکه استفاده
می کنند،‌خلط بلغم در آنان غلبه کرده و بلغمی مزاج می شوند. که نتیجه ی آن بروز
عوارضی است که خصوصیات آن را قبلا متذکر شدم. و یا آن گروه زیادی از مردم که همه
چیز را بدون حساب و کتاب مصرف می کنند و برنامه ی غذایی خاصی در زندگی ندارند،
سرانجام دچار غلبه ی خون شده و دموی مزاج می شوند.

          ممکن است که این سوال در ذهن خوانندگان عزیز پیش آید که پس چه
باید خورد؟ در پاسخ به این سوال، در صفحات آینده بحث مفصلی را عنوان خواهم کرد که
با مطالعه ی مفید و عمل به آن، خود به این نکته ی مهم پی خواهید برد که با تغذیه ی
سالم و مناسب بسیاری از بیماری ها عارض نمی شوند و می توان ان شاء الله از سلامت و
نشاط کافی بهره مند بود. البته این امر زمانی محقق خواهد شد که مواردی را که می
خوانید در زندگی روزمره ی خویش به کار ببندید و تنها در این صورت است که می توانید
نتیجه ی آن را به چشم خود ببینید و به اثرات معجزه آسای غذاها پی ببرید،‌و نیز
بدانید که غذای انسان همان داروی او است.

          خلاصه ی کلام آن که اولا مزاج انسان به نوع غذایی که مصرف می
کند بستگی دارد. پس قبل از هر چیز انسان باید بداند که غذای مناسب او چیست؟ از کجا
و چگونه باید آن را تهیه و طبخ کند؟ و چگونه و به چه شکلی باید آن را مصرف نماید.
ثانیا طبع انسان ها تغییر ناپذیر است و اگر هم تغییری در آن رخ دهد، این امر در
زمانی طولانی انجام می شود. تغییرات اصلی در اخلاط اربعه یا مزاج انسان است. سلامتی
انسان نیز در گروه تعادل اخلاط اربعه یا مزاج است و به هم خوردن این تعادل موجب
بروز انواع بیماری ها می شود. عدم تعادل مزاج در مراحل اولیه و قبل از آن که به
مرحله ی حاد برسند،‌حتی در آزمایشگاه های تشخیص طبی نیز قابل تشخیص نیست.

          بنابراین، بهترین و عاقلانه ترین روش برای تامین سلامتی خود
این است که خود، پزشک خود باشیم و همان گونه که خداوند متعال در قرآن کریم می
فرماید به دقت در غذای خود بنگریم تا مساله ای برایمان پیش نیاید (ر.ک. به سوره ی
عبس، آیه ی 24). نتیجه: پس بهتر است برای سلامتی خود اول جسم و تن خود و پس
از آن، غذاهای مناسب را بشناسیم و سپس چگونگی تغذیه ی صحیح را فرا گیریم و به کار
بندیم و در نهایت،‌تا زمانی که زنده هستیم و خداوند به ما عمر عطا می کند،‌با
سلامتی و نشاط زندگی کنیم؛ زیرا هیچ نعمتی بالاتر از نعمت سلامتی نیست. مفهوم این
جمله را کسی بهتر درک می کند که به بیماری گرفتار شده باشد. به امید آن روزی که همه
ی انسان ها این شناخت را پیدا کنند و در صحت و سلامت کامل زندگی نمایند.

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ٧:۱٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/۸
comment نظرات ()

 

بیماری ربطی به غذا ندارد؟ آیا افرادی که مبتلا به بیماری صرع هستند، می توانند
مرتب ماهی و ماست میل کنند؟ آیا بیمار با این نوع تغذیه خود را به ورطه ی هلاکت و
خودکشی نمی کشاند؟ کسانی که معتقدند بیماری ها ارتباطی با نوع غذای مصرفی انسان
ندارد، آیا می توانند مسؤولیت و پیامدهای این کار را به عهده بگیرند؟ (دقت
شود.)

          غذاهایی مانند: سرخ کردنی، شیرینی جات قنادی، انواع چاشنی ها،
مانند: سس، رب و امثال آن ها موجب می گردد که خلط صفرا زیاد شود. با زیاد شدن صفرا،
علائمی که پیش از این در مورد غلبه ی صفرا ذکر شد به سراغ شخص می آید و همان حالت
ها در فرد بروز می کند. اشخاصی که از نمک زیاد و یا از غذاهای نمک سود، مانند: پنیر
زیاد و ماهی شور و یا گوشت گاو پیر و غذاهای مانده و بیات استفاده می کنند، خلط
سودا در آنان غلبه می کند که به عوارض آن اشاره شد. و یا افرادی که علاقه ی زیادی
به خوردن لبنیات از جمله: ماست و دوغ دارند و یا بیش تر از ترشی جات سرکه استفاده
می کنند،‌خلط بلغم در آنان غلبه کرده و بلغمی مزاج می شوند. که نتیجه ی آن بروز
عوارضی است که خصوصیات آن را قبلا متذکر شدم. و یا آن گروه زیادی از مردم که همه
چیز را بدون حساب و کتاب مصرف می کنند و برنامه ی غذایی خاصی در زندگی ندارند،
سرانجام دچار غلبه ی خون شده و دموی مزاج می شوند.

. به اثرات معجزه آسای غذاها پی ببرید،‌و نیز
بدانید که غذای انسان همان داروی او است.

         اولا مزاج انسان به نوع غذایی که مصرف می
کند بستگی دارد. پس قبل از هر چیز انسان باید بداند که غذای مناسب او چیست؟ از کجا
و چگونه باید آن را تهیه و طبخ کند؟ و چگونه و به چه شکلی باید آن را مصرف نماید.
ثانیا طبع انسان ها تغییر ناپذیر است و اگر هم تغییری در آن رخ دهد، این امر در
زمانی طولانی انجام می شود. تغییرات اصلی در اخلاط اربعه یا مزاج انسان است. سلامتی
انسان نیز در گروه تعادل اخلاط اربعه یا مزاج است و به هم خوردن این تعادل موجب
بروز انواع بیماری ها می شود. عدم تعادل مزاج در مراحل اولیه و قبل از آن که به
مرحله ی حاد برسند،‌حتی در آزمایشگاه های تشخیص طبی نیز قابل تشخیص نیست.

  

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ٧:۱٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/۸
comment نظرات ()

 

عجایب مزاج شناسی و زنتیک

مقدمه:

کلمه مزاج برای همه ایرانیان نام کاملا آشنایی است. افرادی را که
زود عصبانی می شوند آتشین مزاج می خوانند، افراد دیر جوش و کم حرف و غیر فعال را
سرد مزاج می نامند. حقیقتا معنی مزاج چیست؟چگونه می توانیم مزاج خود را یا به
تعبیری درست تر طبیعت بدن خود را بشناسیم.اختلاف طبایع افراد همیشه مورد کنجکاوی و
سئوال بوده است.

در یک روز پائیزی به مردمی که بیرون از منازل خود و به جهت
رفتن به محل کار در حرکتند دقت کنید تعدادی با پالتو و شال و کلاه، تعدادی با یک
ژاکت معمولی و تعدادی فقط با یک پیراهن بیرون آمده اند، این ها چه تفاوتی دارند؟
تعدادی خیلی زود چاق می شوند و عده ایی با وجود خوردن مقدار قابل توجهی غذا، همچنان
اندام مناسبی دارند، تعدادی خواب سبک دارند و ساعات خوابشان کم است،تعدادی خواب
سنگین و طولانی دارند، بعضی ها خیلی تند و تیز هستند، بلند و سریع تکلم می کنند در
حالی که تعدادی نیز خیلی آرام و منقطع و با تأنی حرف می زنند، برخی افراد با خوردن
یک خیار دل درد می گیرند و به قول معروف سردیشان می شود در حالی که بعضی ها با
خوردن نیم کیلو خیار هیچ واکنشی ندارند . تمام آزمایشات بالینی این افراد سالم است
و از لحاظ بررسی خون و بافت های بدن و اعضاء و تمام موارد آزمایشگاهی همه طبیعی
هستند پس اختلاف این افراد در کجاست؟

جواب تمامی این سئوالها را در طب سنتی
در بحث طبایع یا مزاج پیدا می کنیم. طبیعت انسان ها با هم تفاوت دارد، اگر بخواهیم
سبک زندگی سالم و روش دستیابی به سلامت واقعی را تجربه نمائیم، باید به جسم و روان
آدمی ازدیدگاه طب سنتی یا طب مزاجی ایران نظر کنیم.

تعریف ارکان:
قبل از
آنکه به تعریف مزاج بپردازیم لازم است که با چند اصطلاح در طب سنتی آشنا
شویم.
از دیدگاه طب سنتی عوامل تشکیل دهنده جهان خلقت و بدن انسان، چهار عنصر
اصلی به شرح ذیل می باشند، به عبارتی دیگر اجزای اولیه بدن انسان و غیر انسان از
اجسام بسیطی تشکیل شده اند که غیر قابل تقسیم به اجسام مختلفه دیگر می باشند که به
آنها ارکان گفته می شود.



الف ) آتش که گرم و خشک است . ب ) هوا که
گرم و تر است . ج ) آب که سرد و تر است . د ) خاک که سرد و خشک
است.


تعریف مزاج:
هرگاه اجزای یک ارکان با دیگری در آمیزد به نوعی که
اثر کند یکی در دیگری به قوت های خود که ضد هم اند و هر یکی تیزی دیگری را بشکند،
همانندی فعل و انفعال در اجزا آن مرکب به حدی برسد که در همه اجزا کیفیتی یکسان
پیدا گردد.
این کیفیت مرکب را مزاج گویند.
مزاج همان طبع است و آنرا نباید با
خلط یا رکن اشتباه کنید، مزاج جسم نیست. بلکه گرمی، سردی، خشکی، و تری را مزاج
گویند.


انواع مزاج:
مزاج چون از ترکیب ارکان با یکدیگر پدید می آید
لذا بسته به میزان ترکیب هر رکن، مزاج متفاوتی حاصل می گردد ولی اگر بخواهیم مزاجها
را دسته بندی نماییم چون تعداد چهار رکن در هم ترکیب می شوند، مزاجهای اصلی را می
توان در نه طبقه به شرح ذیل دسته بندی کرد:
1- در تعدادی رکن آتش بیشتر ازسایر
ارکان است این افراد مزاج گرم و خشک دارند آن ها را صفراوی می گویند.
2- در
تعدادی رکن هوا بیشتر از سایر ارکان است این افراد مزاج گرم و تر دارند آن ها را
دموی می گویند.
3- در تعدادی رکن آب بیشتر است این افراد مزاج سرد و تر دارند،
لذا آن ها را بلغمی می گویند.
4- در تعدادی رکن خاک بیشتر است این افراد مزاج
سرد و خشک دارند که آن ها را سوداوی می گویند.
5- در تعدادی نیز این ارکان
نسبتاً در حالت تعادل هستند این افراد مزاج معتدل دارند.
6- در تعدادی ارکان آتش
و هوا بیشتر از سایر ارکان هستند این افراد مزاج گرم دارند و از لحاظ تری و خشکی
معتدل هستند.
7- در تعدادی ارکان هوا و آب بیشتر از سایر ارکان هستند این افراد
مزاج تر دارند و از لحاظ گرمی و سردی معتدل هستند.
8- در تعدادی ارکان آب و خاک
بیشتر است این افراد مزاج سرد دارند و از لحاظ تری و خشکی معتدل هستند.
9- در
تعدادی ارکان خاک و آتش بیشتر است این افراد مزاج خشک دارند و از لحاظ گرمی و سردی
معتدل هستند.
بنابراین هر فرد از بدو تولدش دارای حرارت و رطوبت غریزی می باشد
که به آن مزاج اصلی یا جبلی می گویند.
در جدول ذیل این طبقات به صورت تصویری
نشان داده شده اند:

مزاج شناسی



تعریف خلط:
یکی دیگر از
اصطلاحاتی که در این مبحث نیاز است با آن آشنا شویم خلط می باشد.
هر غذایی که می
خوریم هنگامی که وارد بدن ما می شود در معده هضم آن آغاز می گردد، به کبد می رود در
کبد چهار خلط یا چهار نوع مایع تولید می شود که نام و خصوصیات آن ها به قرار ذیل
است :
الف ) خلط دم که دارای مزاج گرم و تر است.
ب) خلط صفرا که دارای مزاج
گرم و خشک است.
ج) خلط بلغم که دارای مزاج سرد و تر است.
د ) خلط سودا که
دارای مزاج سرد و خشک است.
اگر چه همه این اخلاط در خون موجودند اما خدا برای
صفرا و سودا جایگاه ذخیره در نظر گرفته است.
طحال: جایگاه ذخیره سوداست.
کیسه
صفرا : جایگاه ذخیره صفراست
که در آن جمع باشند ودر صورت نیاز به اندازه لازم در
بدن انتشار یابند.
اما "دم" و "بلغم" در عروق خونی ولنفاوی و... در حال گردش اند
.
وجود هر چهار خلط در بدن انسان ضروریست اما در حد خاص و معین و کمبود و یا
فزونی هر یک از آنها باعث سوء مزاج یا غلبه اخلاط می گردد که در این حالت برای رفع
مشکل باید تدابیر مربوطه رعایت و درمان صورت پذیرد.
در این خصوص سعدی می
فرماید:
چهار طبع مخالف سرکش ******چند روزی بوند با هم خوش
چون یکی زین چهار
شد غالب******جان شیرین برآید از قالب

هرچیزی مزاجی دارد؟
این نکته قابل
توجه است که هر چیز در این عالم هستی دارای مزاج است. حیوانات، گیاهان، فصول، سنین
و اعضاء بدن که به ترتیب به آنها اشاره ای می کنیم:
1- حیوانات: هر موجود بسته
به نوع فعالیت و خلقتش دارای مزاج خاص خود است. مثلاً گرگ مزاج گرم وخشک دارد و
عنصر آتش در آن برتری دارد، شیر که حیوان شجاع و درنده ای است از خون غالب آفریده
شده است و اگر چنین نباشد که اصلا شیر نیست و نمی تواند تمام خصوصیات یک شیر را
داشته باشد – مورچه از جنس سوداست- زنبور از جنس صفراست- الاغ از جنس بلغم
است.
2- گیاهان: در گیاهان وجود عناصر چهار گانه ارکان را با خوردن یا لمس آنها
به وضوح می بینیم.گیاهانی که خوردن و حتی لمس آنها موجب گرمی و تشنگی فوری شده ویا
حتی با تکرار در آنها در بدن ایجاد خارش وسوزش می شود را گرم وخشک می
گوئیم.
گیاهانی که خوردن آنها موجب ایجاد گرمی می شود را گیاهان گرم و تر می
گوئیم.
گیاهانی که موجب رفع حرارت، بدن شده و رفع تشنگی می کند. سرد وتر می
نامیم.
گیاهانی که از گرمی بدن می کاهد اما تشنگی را برطرف نمی کند و با تکرار
آنها در بدن ایجاد خشکی و لاغری می شود، سرد و خشک می گوئیم که مزاج تک تک گیاهان
به تفکیک و با جزئیات در بحث مفردات، ذکر می شود.
همین جا یک نکته مهم لازم است
ذکر شود:
در مجموع عناصر گرم وخشک را صفرازا ، گرم و تر را مولد خون
در مجموع
عناصر سرد وخشک را سودازا و سرد وتر را بلغم زا نامگذاری می کنیم.
3- فصول
:
بهار، مزاج گرم وتر دارد.
پاییز، سرد وخشک
تابستان، گرم و
خشک
زمستان، سرد وتر
4- ساعات شبانه روز:
صبح: مزاج گرم وتر-
بهاری
ظهر: گرم وخشک- تابستانی
عصر: سرد وخشک- پاییزی
شب: سرد وتر –
زمستانی
5- اسنان (سن ها): انسان در سنین مختلف مزاجهای مختلفی دارد:
1-
مرحله رشد ونمو (از تولد تا 30 سالگی) ، دارای مزاج گرم وتر است .
2- مرحله
جوانی(30 تا 35 سالگی) ، مزاج گرم وخشک
3- مرحله میانسالی یا کهولت (35 سالگی تا
60 سالگی)، مزاج سرد و خشک
4- مرحله پیری (بعد از 60 سالگی)، مزاج سرد و
تر


6- انواع مزه ها:
مزه شیرین : گرم
تلخی: گرم وخشک
ترشی: سرد
وخشک
شوری و تندی: گرم وخشک
بی مزه و گسی: سرد و تر
7- مزاج عضوی: هر عضوی
در بدن یک مزاج مخصوص به خود دارد مثلاً: مغز، سرد و تر/ استخوان و مو، سرد وخشک /
چربی، سرد وتر / قلب، گرم و خشک می باشند.
8- مزاج جنسیتی: جنس مذکر نسبت به جنس
مونث گرم تر است.
9- مزاج مکان ها :
مناطق کوهستانی: سرد وخشک
مناطق
بیابانی: گرم و خشک
مناطق کنار دریا: سرد وتر

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ٧:٠٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/۸
comment نظرات ()

 

خشکی مزاج موجب گودی و سیاهی زیر چشم می شود،

در طب سنتی ایران سیاهی و گودی زیرچشم به
دو دلیل ژنتیک و افزایش خشکی مزاج است

در مواردی که کبودی زیر چشم افراد به صورت
ارثی باشد، معمولاً برطرف نمی‌شود و کبودی ارثی معمولاً کمرنگ‌تر است ولی کبودی که
بر اثر خشکی مزاج مغز ایجاد می‌شود، معمولاً تیره‌تر است

اگر مزاج مغز خشک شود، رطوبت کافی در مغز
تولید نمی‌شود چرا که چشم و پوست زیر آن به رطوبت نیاز دارد.

خشکی مغز موجب
گودی زیر چشم می‌شود

زمانی که به چشم رطوبت کافی نرسد پوست زیر
چشم جمع می‌شود و خشکی مزاج مغز موجب افزایش خلط سودا در خون می‌شود، سودا به رنگ
تیره است و در زیر چشم جمع می‌شود.

جمع شدن پوست زیر چشم موجب گودی و افزایش
خلط سودا در خون موجب سیاهی زیر چشم می‌شود و با اصلاح طبع می‌توان از گودی و سیاهی
زیر چشم کاست.

سودا، خون سیاه رنگی است که در طحال جمع شده است؛ در صورت
غلبه سودای خون طحال دارای عملکرد ضعیفی می‌شود و اضافی سودا وارد جریان خون شده و
موجب تیرگی پوست و خشک شدن آن می‌شود

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ٧:٠۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/۸
comment نظرات ()

 

جرجانی در ذخیره خوارزمشاهی می گوید آب معدن
آهن همه احشاء را سود دارد و خاصه معده را و گرده ( کلیه را ) و باه ( نیروی جنسی )
را زیاد می کند. رازی طبیب نابغه ایرانی می گوید آب آهن خاصیت قبض دارد و اندکی ترش
مزه است برای رفع قبض آن باید آنرا با آب عسل خورد . سپس منافع متعددی برای آن بر
می شمارد .

این نعل های آهنی و تیغ زدن گوش کودکان و
نوزادان که امروزه مکرر در محافل مختلف مطرح شده است ، ما مستند به منابع اصلی و
معتبر طب سنتی ایران سخن می گوئیم . فرهنگ غنی طب ایرانی در طول تاریخ توسط حکما ،
با حکمت و دقت به مردم آموزش داده شده و در زندگی روزمره مردم وارد شده است ، نوعی
آهن نعل که ساختار ویژه ای داشته است بطور گسترده ای در ایران بویژه در خطه شمال
بکار می رفته است این قطعات آهنی را در داخل دیگ غذا قرار می دادند ، ظاهر قضیه
برای خوشرنگ شدن بعضی از انواع خورش ها بوده است ( مانند فسنجان ) اما باطن قضیه
نوعی درمان یا پیشگیری در این کار مد نظر بوده است ، کفگیر های آهنی یا حسوم نیز در
دیگ ها به همین منظور بکار می رفتند .

 

مقصود از کاربرد آهن در رژیم غذایی چه بوده
است ؟ اگر منابع طب سنتی ایران را تورقی کنید در مبحث حدید یا آهن یا ماء الحدید یا
آب آهن به نکات بسیار مهمی خواهیم رسید در یک دید کلی آبی که از معدن آهن می گذرد
یا ظرف آهنی که در آن آب یا غذا می جوشد ، و آبی که در آن آهن تفته را خاموش می
کنند ( آب آهن تفته ) در هفده مورد از انواع بیماریها به شرح ذیل تاثیر دارد
:

1. ضعف طحال یا بزرگی آن (هر دو مورد می
تواند ناشی از بیماری های متفاوت باشد)
2. ضعف معده(به علت شلی یا نقصان
هضم)
3. ضعف کبد
4. جراحات یا زخم های سیستم گوارشی از دهان تا مقعد
5.
بواسیر و جراحات احشائی به طور کلی جرحات داخلی
6. دردهای ناحیه مقعد و کف
لگن
7. عفونت روده و اسهال ها و بخصوص اسهال های مزمن
8. عفونت هاری ناشی از
سگ هار به خصوص در مرحله ترس از آب(هیدروفوبی)
9. زردی رخسار و رنگ پریدگی(ناشی
از کم خونی فقر آهن در اکثر موارد)
10. هیضه اختلال گوارشی پس از پر خوری یا
خوردن غذای نا مناسب با تهوع، استفراغ و اسهال
11. آب آوردن شکم یا
آسیت(إستسقاء)
12. سلس البول یا آمدن ادرار قطره قطره و بدون کنترل فرد
بیمار(dribbling)
13. در بیماری های قلبی و خفقان
14. در تقویت کلیه
ها
15. تقویت نیروی جنسی
16. تقویت اشتهاء
17. موثر در اکثر امراض ناشی از
سرد مزاجی(امراض بارده)
حکیم بزرگ ایرانی عقیلی خراسانی می گوید آب چه از معدن
آهن برآید یا آنکه آهن تفتیده را در آن خاموش کنند در درمان اختلالات طحال نافع است
(1)
جرجانی در ذخیره خوارزمشاهی می گوید آب معدن آهن همه احشاء را سود دارد و
خاصه معده را و گرده ( کلیه را ) و باه ( نیروی جنسی ) را زیاد می کند(2)
رازی
طبیب نابغه ایرانی می گوید آب آهن خاصیت قبض دارد و اندکی ترش مزه است برای رفع قبض
آن باید آنرا با آب عسل خورد . سپس منافع متعددی برای آن بر می شمارد
(3)
استفاده از قطعات آهنی از جنس نعل یا ظروف ویژه آهنی و حسوم با این حکمت
بوده است.
در تعداد زیادی از منابع معتبر طب سنتی ترکیب آب آهن آمده است به جهت
خودداری از اطاله کلام به آدرس های موجود در منابع معتبر که آخر این مقاله آمده است
ارجاع داده می شود
به نظر می رسد که مساله مجاورت آب و آهن به آزاد سازی یون در
آهن بیانجامد در آخرین مقالات از جمله تحقیقات اخیر ، مساله خوردگی یا حل شدن آهن
در مقیاس یون مطرح شده است (4)
2H2O +Fe = Fe++ +2H+2OH
با احتمال
افزایش جذب آهن در چنین شرایطی می توان به روش درمان کم خونی فقر آهن یا تعداد قابل
توجهی از بیماریها امیدوار بود.

و اما در ارتباط با زردی نوزادان و حجامت
لاله گوش یا تیغ زدن لاله گوش جزو موارد بسیار متداول در منابع طب سنتی است.
شیخ
الرئیس در جلد سوم قانون در مبحث بیماریهای کیسه صفرا بروز یرقان را بجز اختلالات
کبدی به انسداد مجاری صفراوی نسبت می دهد و خونگیری بصورت فصد را جزو روش های
درمانی مطرح می کند و می گوید چنانچه فصد امکان پذیر نبود ( در اطفال منع شده است )
حجامت کنید (5)
در خلاصه الحکمه عقیلی شیرازی آمده است که حجامت در اطفال کم سن
و سال به صورت تیغ زدن لاله گوش کفایت می کند (6)
در تمامی منابع فصد و حجامت
به عنوان یک روش درمانی مطرح شده است و آنچه را که ما بیان داشته ایم مبتنی بر
منابع معتبر بوده است با این حال ما آماده مناظره و مباحثه پیرامون موضوعات ادعایی
خود هستیم مشروط بر آنکه در جوی علمی و بدور از پیش داوری صورت
گیرد.

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ٧:٠٠ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/۸
comment نظرات ()

 

مزاج شناسی رنگ ها:

تأثیر رنگ ها روی بخش های مختلف بدن بسیار عجیب است و تا حد زیادی مرتبط با
چاکراهای انرژی می باشد.تجزیه نور شامل 7رنگ بنفش،نیلی،آبی،سبز،زرد،نارنجی و قرمز
می باشد. چهار رنگ اول، بنفش،نیلی،آبی،سبز، تأثیرات مربوط به روح را القا می کند و
سه رنگ زرد،نارنجی و قرمز تأثیرات مربوط به جسم را القا می کند.

رنگ قرمز: مزاج گرم دارد.
میوه های قرمز رنگ در پاکی خون اثرگذار بوده و باعث ساخته شدن خون جدید می
شوند.براثر استفاده از رنگ قرمز ارتعاشات درمان کننده و تقویت کننده ای برقرار می
شود.این اثرات در موارد کم خونی،لاغری و نحیفی، سردی دست و پاها و در موارد فقر
غذایی می تواند کمک کننده باشد و در تأمین انرژی بدن همراه با سایر مکمل های غذایی
بسیار کارساز است. رنگ چهره افراد دموی قرمز می باشد.

 

رنگ نارنجی: مزاج گرم
دارد.رنگ نارنجی علامت انرژی می باشد.این رنگ از اختلاط دو رنگ قرمز و زرد حاصل می
شود. اکر رنگ قرمز را نشانه شخصیت و رنگ زرد را نشانگر عقل بدانیم از جمع شدن این
دو به غلبه بر خشم و کنترل بر خویش حاصل می شود.

 

رنگ زرد: رنگ زرد مزاج
گرم و خشک دارد.این رنگ علامت هوش،فهم،درایت زیاد و عشق ورزی می باشد. رنگ زرد
دارای قدرت درمان کنندگی در مورد دیابت و تحریک روده بزرگ و یبوست می باشد.رنگ چهره
افراد دچار غلبه صفرا زرد می باشد که برابری دارد با عنصر آتش.

 

رنگ سبز: رنگ سبز دارای
ارتعاشات متعادل کننده مهمی برای سیستم عصبی می باشد.مزاج این رنگ معتدل است. رنگ
سبز موجب تهییج،التهاب یا حساسیت نمی شود. رنگ سبز اثر آرام بخش جدی روی قلب
دارد.اثر کنترل کننده رنگ سبز روی افراد دچار فشارخون نیز بسیار مطرح می
باشد.استفاده از رنگ سبز برای هر نوع اشکال مربوط به دستگاه گردش خون می توان بهره
گرفت.رنگ سبز جهت تمدد اعصاب خسته استفاده می شود.

 

رنگ آبی: مزاج خنک
دارد.رنگ آبی موجب آرامش و تشعشعات صلح آمیز شده، دارای کیفیت خواب آور است. رنگ
آبی سبب ایجاد روحیه مثبت و ترفیع فرد می شود.همچنین آبی فیروزه ای برای ایرانیان
علامت پیروزی می باشد.

 

رنگ نیلی: این رنگ شروع
لطافت طیف های نور می باشد. نیل به روحانیت،خودکفایی و عقل می باشد. رنگ نیلی موجب
گشادگی چشم سوم (دید درون و برون) می گردد و درها را به روی ناآگاه باز می کند. به
کمک رنگ نیلی می توان خاطراتی را که مدت های طولانی فراموش شده بود به ذهن
بازگرداند.

 

رنگ بنفش: این رنگ طیف
مربوط به تسلط روحانی است. معتدل است با گرایش به سردی. بالاترین و عمیقترین طیف
نوری است که با بالاترین عامل وجودی یعنی فهم عالی ارتباط دارد. رنگ بنفش از ترکیب
رنگ قرمز(مربوط به جسم) و رنگ آبی(مربوط به روح) حاصل می شود.استفاده از رنگ بنفش
برای رفع بی خوابی و رفع نارسایی ذهن توصیه می شود.

 

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ٦:٥۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/۸
comment نظرات ()

 

مواد غذایی نطفه ساز و تقویت تخمدان است
.

1- جوانه ی گندم ( هروز یک قاشق غذا وری +شیر گرم محلی) در صبحانه میل
شود

2-حتما هلیم با گوشت گوسفند در هفته سه روز مصرف شود .

3- به جای آب نوشیدنی ، مردان(عرق یونجه+عرق خارخاسک) مصرف کنند. زنان
(عرق یونجه+خارخاسک+رازیانه) مصرف کنند .

4- داخل چای حتما ( دارچین +زنجفیل+قولنجان) اضافه شود .

5-با غذا حتما سبزی نعناع و تره مصرف شود .

6-روزانه یک هویج خورده شود .

7-خوردن ترب و شلغم در طول درمان الزامی است .

8-حتما به عنوان یک میان وعده (نخود+لوبیا+باقالی) پخته شده و مصرف شود
.

9-سبزی کرفس و تخم کرفس بسیار موثر است .

10-(کنجد +عسل+شیره ی انگور) به عنوان صبحانه میل شود .

11-خردل حتما در خورشتها اضافه شود .

12-زیره باید به حد اعتدال مصرف شود .

13-مصرف گلاب باید به کمترین مقدار برسد .

14- خوردن سیر ، و پیاز ، برای افرادی که ناراحتی چشمی ندارند ، بسیار
موثر است .

15-مصرف مرغ خانگی منی را افزایش میدهد .

16- خوردن روزانه دو عدد کندر با دندان جلو بسیار موثر است .

17- حتما میخک را با شیر دم کرده مصرف کنید .

18-خوردن خاکشیر روزانه دو لیوان هرگز فراموش نشود .

19- هنگام طبخ غذا حتما از ادویه ی (فلفل +دارفلفل) استفاده شود .

20-دو مشت انجیر را به مدت سه الی چهار شبانه روز در آب بخیسانید ، تا
آب قوت انجیر را بگیرد . آب آن را صاف کرده با عسل و دارچین و زنجفیل قوام آورید .
تا به صورت شربت در آید . از این شربت در طول روز مصرف کنید .

21- فندوق ، پسته، بادام حتما به عنوان تنقلات مصرف شود .

22-همراه غذا زیتون خورده شود .

23- موادی را که اشاره میشود اگر زیاد مصرف شود نطفه ها را از بین
میبرد ( زیره  - رازیانه(برای مصرف مردان)- عدس- سنجد-ترشی- سرکه- میوه های ترش و
نارس-کافور – استفاده از عطرهای با بوی سرد )

24-چای با خرما مصرف شود .

25- در بعضی از موارد احتیاج به بادکش ، زالو ، یا حجامت نیزمیباشد .
که حتما باید اصولی و در زمان مشخصی انجام شود .

چون هیچ عاملی مانند استرس و عصبی شدن روند درمان
را به هم نمیزند . حتما از دم کرده ی ( گاوزبان+بادرنجبویه+ریشه ایرسا) به عنوان
چای مصرف شود .

 

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ٧:۱٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٢/٢۱
comment نظرات ()

 

برفک دهان به صورت لکه های سفید مایل به کرم در دهان دیده میشود . در
محل برفک ها احساس درد میشود و گاهی نیز برای انسان ایجاد تب می کند .این ناراحتی
یک نوع عفونت قارچی است و ناشی از رشد یک نوع قارچ در دهان است .بعضی از عوامل نیز
میتواند به رشد این قارچ کمک کند . مانند : مرض قند ، خشکی دهان، کمی ترکیبات آهن
خون و کم خونی .

بالاخره کم شدن مقاومت بدن در برابر عوامل مختلف بیماری زا سبب استقرار
این قارچ روی زبان می شود .

درمان این برفک ها بسیار ساده است و چند نکته ی ریز میتواند این بیماری
را ریشه کن کند .

1- روزانه چند مرتبه دهان را با آب نمک رقیق شستشو دهید .

2- رب انار خانگی در دهان غرغره کنید ( معجزه میکند)

3- آب دم کرده ی عدس ، غرغره شود .

4-  آب دم کرده ی ( تخم گشنیز+فلوس+مریم گلی+سماق) غرغره شود .

5-برگ مورد + جفت بلوط را جوشانده ، روزی چند مرتبه دهان را شسنشو دهید
.

6-( نشاسته +طباشیر) آسیاب شود . روی زبان پاشیده شود .

7- اگر با دم کرده ی زاج نیز دهان شستشو داده شود موثر خواهد بود .

8- پودر (زاج+طباشیر+گل ارمنی+نشاسته) روی زبان پاشیده شود .

با توجه به نکات بالا و پرهیز از ادویجات تند و غذاهای گرم ، این بیماری
در اولین روز درمان میگردد.

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ٧:۱٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٢/٢۱
comment نظرات ()
← صفحه بعد صفحه قبل →