علایم مزاجهای چهارگانه و انتخاب غذا.حجامت.زالو درمانی.

اموزشی و بهداشتی و سلامتی

 

و چه بخورید تا نه تنها آهن مورد نیاز بدن، بلکه سایر مواد لازم برای داشتن بدن، مو و پوستی شفاف و سالم تامین گردند. - تا میتوانید از سبزیها و میوه های خام استفاده کنید. حداقل 80 – 85 درصد غذای شما باید بصورت خام مصرف شود و ازسبزیها و میوه های مختلف تشکیل شده باشد. - مقدار اندکی در روز از مغزها و دانه های خام مثل مغز بادام، گردو، فندق، بادام هندی، کنجد، شاهدانه و ....استفاده کنید. - مغز ها و دانه ها باید حتما خام مصرف شوند زیرا که بوداده آنها می تواند اثرات سمی در بدن داشته باشد. - مصرف نان، برنج، سیب زمینی، ماکارونی و سایر مواد نشاسته ای را به حداقل ممکن برسانید. - مصرف جوانه حبوبات و خود حبوبات مخصوصا عدس که دارای آهن فراوان است اشکالی ندارد. اگر خام خوار هستید از جوانه ها و اگر گیاه پخته خوار هستید از حبوبات مختلف پخته شده می توانید استفاده کنید. ( حدود 10 – 15 درصد غذا پخته باشد) - از مصرف چای بخصوص بعد از غذا که باعث جلوگیری از جذب آهن می شود تاحد ممکن خود داری کنید . - ویتامین ث در جذب آهن نقش مهمی بازی می کند. مصرف گیاهان که سرشار از ویتامین ث هستند به صورت خام به جذب آهن غیرهم ( non- Heme) موجود در گیاهان کمک می کند. - بهترین منابع گیاهی آهن، سبزیجات با برگهای پهن و تیره مانند اسفناج، برگ شلغم ، کاهو، برگ تربچه و امثالهم می باشند. برخی باور دارند که اسفناج بدلیل داشتن میزان بالای اسید اکالیک که می تواند مانع جذب آهن گردد منبع خوبی برای تامین آهن نیست ولی اگر اسفناج را بصورت خام مصرف کنید میزان جذب آهن آن بالاتر می رود. علاوه بر اینها کلم پیچ ، کلم قمری ، کشمش ، آلو سیاه، تربچه ، تره فرنگی و بروکلی از منابع خوب آهن هستند . - هر روز یک لیوان مخلوط آب هویج ، اسفناج و کاهو در خانه تهیه کرده و بنوشید. به این مجموعه می توانید شاهی و برگ ترب یا شلغم هم اضافه کنید . - جوانه غلات و حبوبات نیز سرشار از آهن می باشند. جوانه زدن دارای این برتری است که با بی اثر کردن فیتاتها (phytates) که می توانند از جذب آهن جلوگیری کنند میزان جذب آهن را بالا می برد. - جوانه عدس سرشار از آهن و همچنین ویتامین ث است. این مجموعه بهترین حالت برای جذب بالای آهن می باشد. - مغزدانه کدو و آفتاب گردان و همچنین بادام درختی و بادام هندی نیز منابع قابل اتکاء آهن می باشند. - مصرف مکمل را به دلیل عوارض سمی آهن و اختلالاتی که می تواند در عمل جذب آهن موجود در غذا پدید آورد، مگر در شرایط کم خونی حاد وخطرناک، توصیه نمی کنم. + -------------------------------------------------------------------------------- علت لکه های سفید زیر ناخن و سیاهی دور چشم هم لکه‌های سفید زیر ناخن و هم سیاهی دور چشم هر دو نشانه‌ی اسیدی بودن بدن و به معنایی نیز کمبود مواد معدنی در اثر همین اسیدی بودن می‌باشد. گاه بدلیل احتقان و التهاب بدن مواد غذایی مورد استفاده قادر به جذب نبوده در نتیجه مصرف مکمل‌ها یا مصرف اضافه‌تر مواد غذایی راه حل درستی نیست. این اندیشه که اگر دچار کمبود ماده‌ای هستید باید بیشتر از آن مصرف کنید اندیشه‌ی درستی نیست. زیرا در درجه‌ی اول مهم این است که بدن قادر به جذب مواد مصرف شده باشد. معمولا بدن اگر اسیدی و دچار التهاب و عدم تعادل باشد قادر به جذب و یا ترمیم و بازسازی نخواهد بود. توصیه من این است که مصرف مواد حیوانی را بکلی قطع کنید. مواد حیوانی در پروسه‌ی سوخت و ساز در بدن انسان به اسیدی نمودن بدن انجامیده به التهاب بدن می‌افزایند. همچنین سعی کنید مصرف پختنی‌ها بخصوص نشاسته‌ها مانند نان و سیب زمینی را نیز به حداقل برسانید. بیشترین غذای شما در این دوره باید اول میوه‌ها و سپس سبزیها باشد. از نور آفتاب غافل نباشید. برای انسان ضروری است که همه روزه پوست خود را در معرض نور آفتاب قرار دهد. همچنین فعالیت بدنی هر روزه نیز برای انسان ضروری است با بازگشت سلامتی و تعادل به بدن‌تان هم سفیدی های زیر ناخن و هم حلقه‌ی سیاه دور چشم‌ها از بین خواهند رفت. مصرف هر روزه‌ی آب سبزی تازه هم اگر برایتان امکان دارد برای کمک به قلیایی شدن بدن توصیه می‌شود. آب هویج و کرفس یا آب هویج و کرفس و خیار و کاهو مطلوب هستند.

   + فرزانه (ربابه)دریاباری ; ٦:۳٤ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٢/۱۸
comment نظرات ()